Campo del Ghetto Nuovo, Cannaregio 2909 - Venezia

TITOLO DELLA MOSTRA

 

Dalla Favela alla Città Parametrica

From Favelas to Parametric Cities

GIULIA FOSCARI W. R. con Sugar Inc.

LUOGO

Ikona Venezia

Campo del Ghetto Nuovo, Cannaregio 2909

INAUGURAZIONE

Giovedì 7 settembre, ore 18.00

DURATA

Dal 7 settembre al 29 ottobre 2006

ORARIO

11-19, chiuso il sabato

MOSTRA A CURA DI

Živa Kraus – Ikona Photo Gallery

ORGANIZZAZIONE

Ikona Photo Gallery

 

La Biennale di Venezia– Eventi collaterali

10. Mostra Internazionale di Architettura

 

Il 7 settembre, alle ore 18, verrà inaugurata a Venezia nella sede di IKONA PHOTO GALLERY in Campo del Ghetto Nuovo la mostra: Dalla Favela alla Città Parametrica .

 

Giulia FOSCARI W. R. è nata a Venezia nel 1980; ha conseguito la laurea in Architettura a Roma nel 2004 e lo stesso anno è entrata a far parte dell'ordine degli Architetti di Venezia. Ad oggi sta frequentando un Master in Design Research Laboratory nell' Architectural Association di Londra. Il suo tema di studio è l'Urbanistica Parametrica.

 

Pubblicazioni e mostre: Biennale dei giovani artisti , Roma 1998; Elemental Chile , Santiago de Chile 2003; Focus on Your World, Japan 2004/2005; Casa Malaparte , in “Una casa come me” catalogo della mostra di F. Halard , 34. Rencontres d' Arles 2003; Della Favela , INU Edizioni, Roma 2005.

 

Nell'esposizione “Dalla Favela alla Città Parametrica” la conoscenza del fenomeno della favela viene proposto lasciando da parte approcci di carattere umanitario o sociologico, in favore di un modello sperimentato nella ricerca scientifica.

La favela produce la destrutturazione di ogni possibilità di sintesi e nella favela la realtà è ridotta a sommatoria di eventi, che proliferano entro di essa e sono connessi fra loro solo da reciproche relazioni locali.

Frammenti e segni che hanno, tuttavia, consentito di formulare un pensiero di ordine generale: i procedimenti di costruzione dei barracos ( le cellule unitarie che compongono una favela ) si fondano su un principio di assemblaggio di materiali, che ha analogie significative con alcuni procedimenti compositivi praticati da certa architettura contemporanea, cosicché si potrebbe intendere la favela come profezia del mondo contemporaneo o, al contrario, che il mondo contemporaneo sia una metafora della favela .

Quest' ultima constatazione ha costituito il punto di partenza di un approccio non-lineare (che si occupa di teoria del chaos , sistemi naturali emergenti, progettazione parametrica) utilizzato da Giulia Foscari e dagli architetti Arturo Lyon , Kristof Crolla e Marc Boles , nell'ambito del Design Research Laboratory presso l' Architectural Association di Londra, con la supervisione dell'architetto Patrik Schumacher .

 

La proposta progettuale, presentata dal team di architetti Sugar Inc. in occasione di questa esposizione, è stata sviluppata con l'ausilio di tecnologie digitali – quali plug-ins del software Maya – che favoriscono la definizione di un modello parametrico in cui il contesto urbano può essere modificato e adattato nel tempo a seconda delle esigenze contingenti legate principalmente all'inarrestabile accrescimento di popolazione urbana.

 

L'evento è curato da ŽIVA KRAUS fondatrice e direttrice di Ikona Photo Gallery dal 1979 e direttrice di Ikona Venezia - International School of Photography in Campo del Ghetto Nuovo, Venezia.

 

Per informazioni tel. 0415289387    E-mail: ikonavenezia@ikonavenezia.com

 

La mostra resterà aperta fino il 29 ottobre 2006 - dalle ore 11 alle 19 (chiuso il sabato)


From Favelas to Parametric Cities

GIULIA FOSCARI W . R. and Sugar Inc .

 

 

The phenomenon of favelas – in the multitude of forms in which it presents itself in different parts of the world – is an event that involves, today, a billion people and that will affect two billion in the short span of a couple of decades.

The exhibition “ From Favelas to Parametric Cities ” aims to offer the viewer an approach to understanding this expanding universe of favelas – leaving aside any humanitarian or sociological considerations – by following the model suggested by traditional scientific research which combines practical experience with theoretical analysis.

 

The practical phase was conducted by the architect Giulia Foscari who visited and studied Brazilian favelas and tested some specific aspects by means of architectural proposals. This work culminated in the publication of the book “ della Favela ” which was published by the Istituto Nazionale di Urbanistica of Italy in 2004.

This phase of research was essential to comprehend that the actual nature of favelas does not allow any possibility of synthesis. Based upon her experience, the reality of a favela is essentially a collection of fragments – assembled through the challenges of daily life with a high level of unpredictability – that are loosely connected only by reciprocal local interactions.

As a result of this inherent difficulty of reducing the phenomenon of a favela to a single vision, Giulia Foscari's report concentrated at this first stage on offering the reader multiple approaches as well as observations of behavioural and architectural detail.

 

However, the study of these fragments led Giulia Foscari over time to research a broader architectural theme: that the methods of construction within a favela are founded on principles of assemblage that are similar to procedures of composition proposed by some contemporary architects, as an alternative – if not even in opposition – to the rational procedures of modern architecture.

One could say that certain contemporary architects – whether consciously or not – have adopted from favelas particular techniques, which would suggests that the favelas could be seen as prophecies of contemporary society or, vice versa, that contemporary society is a metaphor for favelas .

That is to say, that the reality of dense urban settlements such as favelas presents greater proximity to contemporary architecture's bottom-up approach – spanning complexity theory, emergent systems, parametric design – than to modern architecture's linear top-down design.

The above realisation formed the starting point for the second – or theoretical – phase of research which was conducted by Giulia Foscari in collaboration with three other architects Arturo Lyon, Kristof Crolla and Marc Boles, in the context of the Master programme “Design Research Laboratory” at the Architectural Association of London, under the critical supervision of the architect Patrik Schumacher.

This phase focused on the analysis of underlying rules of natural emergent systems (which one could argue are similar to the assembly of human beings within a favela ) as a starting point for developing new urban growth strategies able to address population densification in metropolitan settlements.

 

The design proposal, presented by the four architects Sugar Inc. in this exhibition, consists of a high-rise, three dimensional urban mesh that offers a counter model to urban sprawl, by allowing the absorption over time of population growth in London through a radical ground to volume relationship.

The project is based on the development of plug-ins for the 3D software package Maya that create a parametrically driven, smart environment in which, as the population increases, a spatially differentiated model grows over time by adapting and responding to local conditions.

 

 

 

 

 

Curated by ŽIVA KRAUS founder and director of Ikona Photo Gallery in 1979 and director of Ikona Venezia - International School of Photography in Jewish Ghetto of Venice (Campo Ghetto Nuovo , 2909).

 

 

FOR MORE INFORMATION   ) +390415289387     * ikonavenezia@ikonavenezia.com

 

Exhibition is open from September 7 to October 29, 2006 - from 11 am to 7 pm

closed Saturday – Free Entrance